چهار اصل استراتژی بازاریابی
نوشته شده توسط : worldmarketing

 

1. تخصص

تخصص به معنای تمرکز تمام تلاش ها بر روی یک محصول، خدمات، مشتری، بازار یا حوزه فناوری خاص است که "نیروی محرک" بازاریابی، فروش و فعالیت های تجاری است. می توان در یک محصول خاص متخصص شد و ارزش افزوده منحصر به فردی را در آن گروه محصول ارائه داد که بهتر، سریعتر، ارزان تر و برتر از رقبا باشد. همچنین می توانید خدمات تخصصی ارائه دهید. شما می توانید خدمات خاصی را به گروه خاصی از بازار ارائه دهید که بهتر، ارزان تر، راحت تر و جذاب تر از خدمات رقبا باشد. شاید شما یک متخصص مشتری محور مانند والمارت باشید. والمارت بر مشتریانی متمرکز است که «با حقوق زندگی می‌کنند». ایده اولیه سام والتون ارائه محصولات خوب با قیمت های خوب برای اکثر مصرف کنندگان در آمریکا و سایر بازارها بود. شاید بازار خاصی را بر اساس حوزه تخصصی خود هدف قرار دهید. این بازار می تواند محلی، استانی، ملی یا حتی بین المللی باشد. اما زمانی که بازار خاصی را انتخاب می کنید، باید روی کسب تخصص در آن زمینه و ارائه چیزی ارزشمندتر از محصولات رقبا تمرکز کنید. شاید شما در یک فناوری یا حتی یک ویژگی خاص که رقبای شما فاقد آن هستند، تخصص دارید. بسیاری از شرکت ها از کانال توزیع تخصصی برای توزیع محصولات استفاده می کنند.

 

2. تمایز

این اصل نبض بازاریابی و دلیل اصلی موفقیت یا شکست کسب و کار است. منطقه تمایز جایی است که شما خود را از همه شرکت‌هایی که سعی در فروش محصول مشابه به مشتریان دارند جدا می‌کنید. اکنون تمرینی برای شما داریم: تصور کنید که همه رقبا به طور ناگهانی از بازار ناپدید می شوند و شما تنها عرضه کننده یک محصول یا خدمات خاص در بازار هستید. این چگونه فروش و سودآوری شما را تغییر خواهد داد؟ من معتقدم که این شما را به یکی از موفق ترین و سودآورترین مشاغل در صنعت خود و حتی جهان تبدیل می کند. سوال این است: چگونه می توانید محصول یا خدمات خود را به گونه ای متمایز کنید که مشتری فکر کند شما "تنها گزینه" خرید این محصول یا خدمات در بازار فعلی خود هستید؟

3. تقسیم بندی

امروزه بسیاری از متخصصان بازاریابی بر این باورند که آینده بازاریابی به توانایی تقسیم بندی دقیق بازار بستگی دارد. میلیاردها دلاری که هر ساله صرف تحقیقات بازار می‌شود، عمدتاً در تلاش است تا مشتریانی را که به‌جای تأمین‌کننده قبلی‌شان، محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند، به‌دقت شناسایی کند. سوال این است که "مشتریانی که بیش از همه به تخصص، منحصر به فرد بودن یا برتری شما اهمیت می دهند و خواهان ویژگی ها و مزایای دقیقی هستند که شما قادر به ارائه آنها هستید، چه کسانی هستند؟" مشتری کامل یا ایده آل خود را چگونه توصیف می کنید؟ بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ کدام افراد در اقیانوس مشتریان به دلیل ارزش افزوده منحصربفرد شما یا ارزش افزوده ای که با بهبود محصول یا خدمات خود ایجاد می کنید، تمایل و توانایی بیشتری برای خرید از شما دارند؟

 

ابتدا به "ویژگی های جمعیت شناختی" آنها نگاه کنید. سن، جنسیت، محدوده درآمد، تحصیلات، شغل یا تخصص مشتری ایده آل شما چیست؟ کجا زندگی می کند یا کار می کند؟ وضعیت خانوادگی یا ساختار خانواده او چگونه است؟ شاید قسمت دوم توصیف ایده آل مشتری مهمتر باشد. ما به این قسمت «ویژگی های روانی» می گوییم، یعنی آنچه در ذهن مشتری ایده آل می گذرد و بیشترین تأثیر را در خرید از شما، خرید از رقبای شما دارد یا خیر. اهداف و آرزوهای مهم مشتری بالقوه ایده آل چیست؟ خواسته ها، نیازها و انگیزه های او برای تصمیم گیری خرید چیست؟ چه امیدها، رویاها و آرزوهایی برای آینده دارد که با کمک محصول یا خدمات شما به واقعیت تبدیل شود؟ مشتری چه ترس، تردید یا نگرانی هایی دارد که باعث می شود محصول یا خدمات شما را نخرد؟ چه مشکلاتی در زندگی مشتری ایده آل شما وجود دارد که محصول یا خدمات شما به حل آنها کمک می کند؟ محصول یا خدمات شما چه نیازهایی را برآورده می کند؟ به مشتریان کمک می کند تا به چه اهدافی دست یابند؟ مشتری ایده آل چه دردی را دوا می کند؟

 

4. تمرکز کنید

تمرکز رکن چهارم استراتژی بازاریابی است که با تعریف واضح حوزه تخصص، تمایز و تقسیم بندی به دست می آید. شما می دانید چه چیزی را ارائه می دهید و چه چیزی را ارائه نمی دهید. شما می دانید که چرا مردم باید به جای رقبای شما از شما خرید کنند. شما مشتری ایده آل خود را شناسایی کرده اید. حال در مرحله چهارم باید بر مشتریانی تمرکز کنید که می توانند و در یک بازه زمانی معقول از شما خرید کنند. بهترین راه های ممکن برای تبلیغات و ارتباط با مشتریان ایده آل شما چیست؟ بهترین رسانه ای که به شما امکان می دهد با بیشترین تعداد مشتری با کمترین قیمت ممکن ارتباط برقرار کنید کدامند؟ مهمتر از همه، قدرتمندترین جاذبه های شما که باعث پاسخ سریع و حتی فوری به خرید می شوند، کدامند؟

 

یک طرح بازاریابی عالی چندین مزیت دارد. اول اینکه یک جریان دائمی از مشتریان مناسب را جذب می کند و رودخانه ای از مشتریان به سمت وب سایت یا دفتر شما سرازیر می شود. یک برنامه بازاریابی عالی بارها و بارها بر پیشنهاد فروش منحصر به فرد و "ارزش افزوده منحصر به فرد" شما تأکید می کند و به مشتریان یادآوری می کند که شما بهترین و تنها گزینه برای خرید یک محصول یا خدمات هستید. بازاریابی در بازار پر رقابت امروزی بسیار پیچیده و در عین حال بسیار ساده است. مشتریان ایده آل خود و نیازهای آنها را با دقت تعریف کنید. سپس راهی پیدا کنید تا آنچه را که می‌خواهند بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از رقبا ارائه دهید.





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: